SVR ==> SK-kring?

Announcements about reenactments, conferences, history faires and other Roman organizations and events. Tell us what's happening in *your* Province this week!

Moderator: Aldus Marius

SVR ==> SK-kring?

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sun Mar 09, 2003 4:24 pm

Salvete amici,

Er was de laatste maanden wat te doen rond het idee om van SVR een vzw te maken, een idee dat in de ijskast beland is nadat het idee werd gelanceerd naar een mogelijke fusie met NR toe te werken en ook omdat er niet veel mensen waren die echt bereid waren het idee volledig uit te werken.

De laatste weken heb ik met een ander idee rondgelopen. Zoals de meesten onder ons die al in contact gekomen zijn met het univ al weten, zijn er verschillende types studentenverenigingen. Er zijn die bij het FK (Facultair Konvent), waaronder bv de VGK, Germania, Slavia, WINA, noem maar op. Er zijn die bij het PFK (Politiek-Filosofisch Konvent) zoals verschillende politieke verenigingen (CDS, B Plus, AK...), die bij het KK (Kultureel Konvent) en tenslotte ook die bij het SK (StrekenKonvent).

Het is die laatste optie die interessant is. Gesteld dat SVR zich tot SK-kring zou laten maken, hebben we de volgende voordelen:
* officiëel erkend bestaan (met lintjes en al)
* officiëel erkende signalisatie (niemand kan dus ons logo enz. inpikken)
* webruimte bij het univ, gratis
* meer mogelijkheden om leden te werven door contacten met andere kringen
* subsidies!

Uiteraard zou het niet zomaar een voorstel zijn als er geen praktische problemen aan verbonden zijn. Hieronder staan mogelijke antwoorden op mogelijke tegenwerpingen.

Niet alle leden zijn Belgen!
Bij de mensen bij wie ik mijn licht heb opgestoken heb ik te horen gekregen dat dat normaal geen probleem is. Het merendeel van onze actieve leden zijn trouwens Belgen.

Niet alle leden zijn studenten!
Naar verluidt hoeft ook dat niet. De meeste leden zijn tussen de 16 en de 30 en ruim genomen kunnen de meesten onder hen trouwens student genoemd worden.

Is het SK geen StrekenKonvent?
Ja. Er staat echter in hun regelementering dat bij uitzondering ook verenigingen die niet streekgebonden zijn erkend kunnen worden.

Passen we niet eerder in het Kultureel Konvent?
Misschien, maar ik denk dat SVR dan haar eigen doel voorbijschiet. Het is altijd uitdrukkelijk onze bedoeling geweest wat meer leven in de brouwerij te brengen en niet te vervallen in stoffigheid; historisch verantwoord amusement, met andere woorden. Een KK-kring zal bv nooit fuiven of cantussen kunnen geven en als het al kan zal het altijd in een heel ander licht zijn.

Zijn we geen concurrentie voor de Klassieke Kring of andere culturele verenigingen?
Ja. Daarom zouden we moeten bewijzen dat we beter zijn.



Goed. Heren, ik wacht uw reacties af.

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Sun Mar 09, 2003 6:02 pm

Salve Draco
Ik heb er geen probleem mee met dat idee en ik zal het steunen ook als het nodig is. Of het nu een VZW wordt of bij de SK- kring gaat, maakt niet echt uit voor mij. Misschien kun je ook wel eens wat informatie geven als SVR een VZW zou worden? Op die manier hebben we meerdere ideen op tafel behalve de fusie met NR. Persoonlijk steun ik het idee om SVR te laten opnemen in de SK- kring.
vale
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sun Mar 09, 2003 6:28 pm

Salve Sokare,

Gewoon even een kleine verbetering: een kring kan opgenomen worden in het SK. Het SK bestaat uit SK-kringen.

Het is vooral Locatus die onderzoek verricht heeft naar een vzw-mogelijkheid, zelf weet ik het fijne er niet van. Mi Locate?

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Tiberius Dionysius Draco on Sun Mar 09, 2003 8:08 pm

Avete,

ikzelf sta nogal wantrouwig tegenover deze voorstellen. Ik heb enkele punten die ik graag verduidelijkt wil zien:

- Het merendeel van de leden gaat dan Belg zijn. Draco zegt dat hij reeds met andere leden heeft gesproken en dat deze hier niets op tegen hebben. Maar dat is slechts de mening van enkelen, wat vindt de rest van SVR daarvan? Maar goed, dat kan later nog bediscussieerd worden want eerst moet nog beslist worden of dit voorstel aanvaard wordt of niet.

- Welke domeinnaam zouden we dan krijgen? Ik vind persoonlijk dat .org makkelijker is i.p.v. één of andere URL die even moeilijk te onthouden was als de vorige. Dit zou natuurlijk wel goed zijn voor Locatus die tot nu toe de kosten heeft betaald (waarvoor mijn dank en ik denk eigenlijk van ons allemaal) en dat is dan weer een pluspunt.

- Subsidies? En waarvoor zouden we die dan wel willen gebruiken? Voor kleuriger lintjes te kopen?

-Ik dacht altijd dat één van de doelstellingen van SVR was van het herstellen van de oude Romeinse waarden (op enkele na zoals slavernij, gelukkig maar) en gedachtegoed. Ik zou het erg vinden moesten deze instelling dan verdronken worden op één of andere fuif en dat SVR dan bekender (of misschien zelfs beruchter) gaat zijn als fuifbeesten dan als "de nieuwe Romeinen" (als je begrijpt wat ik bedoel).

- Om een vzw te zijn? Wat houd dat dan precies in? En moet je daarvoor ook niet betalen ofzo?

- Meer leden is goed! Maar leden die niets doen is niet goed, en ik vrees dat als SVR bekend geraakt dat er dan velen zullen zijn die zich in een opwelling inschrijven één keer posten (met een beetje geluk) en daarna "wegfaden".

Graag een antwoord Draco, Locatus, iemand anders.

Valete,

Tiberius Dionysius Draco
User avatar
Tiberius Dionysius Draco
Curator
Curator
 
Posts: 458
Joined: Sun Sep 01, 2002 5:18 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Sun Mar 09, 2003 8:37 pm

Salvete
Draco je sprak dat we eventuele concurrentie zouden worden voor andere verenigingen: gelijk welke?
Tiberii, je hebt gelijk. We zijn Locatus veel verschuldigd voor het domeinnaam. En als we eventuele subsidies zouden komen: dan kunnen we die misschien gebruiken voor de domeinnaam te behouden.
Wat VZW betreft zou Locatus meer over weten en we wachten op zijn antwoordt hierop.
- Af en toe een fuiv organiseren is niet zo'n slecht idee, vooral als die zouden kunnen samenvallen met Romeinse en/of Helleense festivallen.
- Dan hebben we ook een religieuze reden om te feesten of om historische data te herdenken. Dat zou betekenen als er subsidies komen, een opmaak zal moeten gemaakt worden waar we het geld naartoe zullen sturen.
Gelijk bvb: een deel gaat naar het onderhuiden van de site en het betalen van de domeinnaam (het hele bedrag voor die domeinnaam betalen zou perfect zijn, maar dat zou alleen in een perfecte wereld kunnen) Dit is zodat Locatus' kosten ivm SVR naar beneden zouden gaan. Ik denk dat onze goede vriend Locatus hier wel mee akkoord zal gaan.
- Fuiven: die zouden we op een minimale moeten houden. Te veel fuiven kost te veel geld tenzij de belgische leden bijleggen in één of andere samenkomst om een fuif te organiseren. De reden waarom ik zeg dat fuiven niet veel mogen voorkomen is omdat we een locatie zullen nodig hebben, drank, eventueel wat snacks, misschien een dj. Dat kost allemaal geld. De datum en hoeveel fuiven per jaar er mogen zijn hangt niet alleen af van het geld maar ook van de mensen en onze reputatie zal op spel staan. Wat de samenkomsten betreft die we tot nu toe gehad hebben waar iedereen afzonderlijk zijn drank betaald of even trakteert, is niets mis mee. Natuurlijk deze beslissing op Belgisch gebied hangt af van de Praefectus. Hij/zij zal moeten bepalen wanneer en waar het zal plaatsvinden en of er eventueel entreegeld mag gevraagd worden om zo ook de kosten te kunnen dekken. Natuurlijk in samenwerking met de Belgische SVR- leden.
Dat zijn al twee aspecten die al besproken zijn geweest voor het geval er subsidies zijn. De vraag is wat we allemaal kunnen doen als we in de SK- kringen worden opgenomen? En waarvoor we subsidies kunnen gebruiken op de 2 reden na die al gegeven zijn.
Ik dacht altijd dat één van de doelstellingen van SVR was van het herstellen van de oude Romeinse waarden (op enkele na zoals slavernij, gelukkig maar) en gedachtegoed. Ik zou het erg vinden moesten deze instelling dan verdronken worden op één of andere fuif en dat SVR dan bekender (of misschien zelfs beruchter) gaat zijn als fuifbeesten dan als "de nieuwe Romeinen" (als je begrijpt wat ik bedoel).

Wel Tiberii als we worden opgenomen in de SK- kringen dan hebben we de kans naam te maken en de mensen te tonen waar we voor staan en wat we allemaal doen en dat het niet helemaal rond zuipen gaat.
En natuurlijk staat het open voor discussie. Ik heb hier enkele dingen gezegd hoe ik ze zie. En ik denk dat het duidelijk is dat ik hier wat over nagedacht heb.
valete
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sun Mar 09, 2003 9:14 pm

Ave frater,

Tiberius Dionysius Draco wrote:- Het merendeel van de leden gaat dan Belg zijn. Draco zegt dat hij reeds met andere leden heeft gesproken en dat deze hier niets op tegen hebben. Maar dat is slechts de mening van enkelen, wat vindt de rest van SVR daarvan? Maar goed, dat kan later nog bediscussieerd worden want eerst moet nog beslist worden of dit voorstel aanvaard wordt of niet.


Umm, ik heb niet gezegd dat de rest het hier eens mee was. Ik bediscussiëer het eerst hier omdat het met de anderen bespreken nu nog geen zin heeft als de Belgae al niet akkoord zouden gaan.

Tiberius Dionysius Draco wrote:- Welke domeinnaam zouden we dan krijgen? Ik vind persoonlijk dat .org makkelijker is i.p.v. één of andere URL die even moeilijk te onthouden was als de vorige. Dit zou natuurlijk wel goed zijn voor Locatus die tot nu toe de kosten heeft betaald (waarvoor mijn dank en ik denk eigenlijk van ons allemaal) en dat is dan weer een pluspunt.


Tja, een makkelijke domeinnaam is altijd handig maar is toch ook maar een klein punt hoor, als het erop aankomt.

Tiberius Dionysius Draco wrote:- Subsidies? En waarvoor zouden we die dan wel willen gebruiken? Voor kleuriger lintjes te kopen?


Denk na. We kunnen museumuitstappen met korting aanbieden, goedkoper drinken op activiteiten, doen aan ledenwerving door bescheiden campagne te voeren, enz.

Tiberius Dionysius Draco wrote:-Ik dacht altijd dat één van de doelstellingen van SVR was van het herstellen van de oude Romeinse waarden (op enkele na zoals slavernij, gelukkig maar) en gedachtegoed. Ik zou het erg vinden moesten deze instelling dan verdronken worden op één of andere fuif en dat SVR dan bekender (of misschien zelfs beruchter) gaat zijn als fuifbeesten dan als "de nieuwe Romeinen" (als je begrijpt wat ik bedoel).


Zeg, denk jij echt dat de Romeinen een hoop oude stoïcijnen en ijzervreters waren? Die mensen wisten ook te feesten hoor 8). Op onze site staat nergens dat wij "oude waarden" terug willen herwaarderen. Jezus mi Tiberi, we zijn geen heiligen :shock:. Bovendien is het nog zeer discutabel wat als "Romeinse waarde" geldt...

Tiberius Dionysius Draco wrote:- Om een vzw te zijn? Wat houd dat dan precies in? En moet je daarvoor ook niet betalen ofzo?


Locate?

Tiberius Dionysius Draco wrote:- Meer leden is goed! Maar leden die niets doen is niet goed, en ik vrees dat als SVR bekend geraakt dat er dan velen zullen zijn die zich in een opwelling inschrijven één keer posten (met een beetje geluk) en daarna "wegfaden".


Dat is nu al zo en zal nooit veranderen.

Vale bene!
Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Marcus Pomponius Lupus on Mon Mar 10, 2003 12:24 am

Salve Draco,

Betekent dit dan dat de weg van een mogelijke fusie met NR niet meer bewandeld wordt ? Het lijkt me een serieuze verspilling van tijd om zowel te werken aan zo'n SK-kring (oprichten, onderhouden,....) als ondertussen toenadering zoeken tot NR, want me dunkt dat de twee elkaar uitsluiten.

Dus misschien moesten we eerst maar eens bepalen op welk paard we nu gaan wedden ? (tenzij je van de SVR eerst een SK-kring wil maken en het vervolgens wil laten fusioneren met NR, wat me zo mogelijk nog omslachtiger lijkt dan het in mijn ogen al bijna onmogelijke fusioneren met NR ;-))

Lupus
Marcus Pomponius Lupus
Iurisconsultus
User avatar
Marcus Pomponius Lupus
Eques
Eques
 
Posts: 307
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:40 pm
Location: Belgica

vanalles

Postby Q. C. Locatus Barbatus on Mon Mar 10, 2003 6:56 pm

Salvete!

wow, wow, vanalles om op te antwoorden:

Ik vind persoonlijk dat .org makkelijker is i.p.v. één of andere URL die even moeilijk te onthouden was als de vorige. Dit zou natuurlijk wel goed zijn voor Locatus die tot nu toe de kosten heeft betaald (waarvoor mijn dank en ik denk eigenlijk van ons allemaal) en dat is dan weer een pluspunt.


Jullie hebben er blijkbaar meer last van dan ik :wink: . Ik heb het betaald voor twee jaar (ik heb er dus geen kosten meer aan). Nu, de org sever hebben we zeker nog tot (ik denk juni) 2004. Ik ben voorstander van het .org adres, maar dat belet ons niet om een site te maken op de RUG sever en deze naar het .org adres te linken.

Misschien kun je ook wel eens wat informatie geven als SVR een VZW zou worden?


Omslachtig, maar het beste legale alternatief: we zijn zelfstandig en enkel wij zijn voor onze eigen zaken bevoegd. Maar:
Statuten: Er moeten statuten gecreëerd worden (vb. oprichter, beheerder, ...). Er moet een raad van beheer gevormd worden en een jaarlijkse algemene ledenvergadering
Publicatie in het staatsblad: De statuten moeten in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd worden.
Ledenlijsten: De ledenlijsten moeten neergelegd worden bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg binnen een maand na de stichting, elk jaar vernieuwd worden en er moet een boekhouding bijgehouden worden en jaarlijks ingediend worden.

Dit lijkt veel, en dat is het ook. De boekhouding en raad van beheer lijkt me gemakkelijk op te lossen (we hebben geen inkomsten, en ook geen uitgaven; de raad van beheer wordt de senaat). Het is een eenmalige kost (de oprichting en publicatie), zolang de inkomsten onder een bepaald bedrag blijven moet er geen belasting betaald worden.
Het grote voordeel met een VZW is dat we een rechtspersoon zijn (dwz dat we enkel nog als vereniging verantwoording moeten afleggen, niet meer als individuen als er iets misgaat) en vooral dat we aan niets gebonden zijn; geen bovenstaande kringen, geen politieke correctheid, geen verplichte jaarlijkse activiteite, geen controles, etc.

Het is die laatste optie die interessant is. Gesteld dat SVR zich tot SK-kring zou laten maken, hebben we de volgende voordelen:
* officiëel erkend bestaan (met lintjes en al)
* officiëel erkende signalisatie (niemand kan dus ons logo enz. inpikken)
* webruimte bij het univ, gratis
* meer mogelijkheden om leden te werven door contacten met andere kringen
* subsidies!

Het ziet er interessant uit maar: je zal ook wel aan voorwaarden moeten voldoen om te kunnen bijtreden. En het lijkt me raar dat je nog volledig onafhankelijk bent als je je onder een bepaalde groep schaart. En subsidies moeten verantwoord worden.
Ik wil inderdaad niet dat we een fuifvereniging worden, maar dat ligt aan ons zelf.

Zijn we geen concurrentie voor de Klassieke Kring of andere culturele verenigingen?
Ja. Daarom zouden we moeten bewijzen dat we beter zijn.

Hoe bedoel je? Kan of mag er maar één klassieke kring zijn? Of denk je te gaan concurreren met de KK? Ik denk niet dat hun potentiële leden ook de onze zijn...

Ik wacht nog even af tot we er meer over weten om een oordeel te vellen; maar het ziet er mij niet onaangenaam uit.


Valete en nog zo van die dingen,


Loc
Quintus Claudius Locatus Barbatus
Rector
Princeps Gentis Claudiae
Consul
Senator
Patricius
Q. C. Locatus Barbatus
Senator
Senator
 
Posts: 525
Joined: Sat Aug 31, 2002 6:32 pm
Location: Gent

Postby Quintus Aurelius Orcus on Mon Mar 10, 2003 8:34 pm

Salvete
Beide voorstellen zien er goed uit hoewel ik meer geneigd te zijn het voorstel van een VZW te steunen dan het voorstel om bij een SK- kring te behoren nu ik meer weet wat er gebeurt als we een VZW zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet te vinden ben voor het voorstel van bij een SK- kring te gaan. Het zijn beide goede ideeén en voorstellen, maar als één van de twee wordt verwezenlijkt: hoe gaan we het oplossen als er een fusie komt tussen SVR en NR? Als VZW moeten we een ledenlijst indienen? Is dit voor nationale of internationale ledenlijst bedoeld? En wat de inkomsten betreft: als er een fusie komt, zitten we met de belastingen van NR die ook inkomsten zijn? Locate, je hebt gelijk. We mogen geen fuifvereniging worden en dat het inderdaad aan ons ligt om zo niet te worden. Ik verwijs hier naar mijn argumenten op het gevaar van een mogelijke fuifvereniging te worden.
vale
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Marcus Pomponius Lupus on Tue Mar 11, 2003 9:22 pm

Salvete,

Locatus dixit:

Het grote voordeel met een VZW is dat we een rechtspersoon zijn (dwz dat we enkel nog als vereniging verantwoording moeten afleggen, niet meer als individuen als er iets misgaat) en vooral dat we aan niets gebonden zijn; geen bovenstaande kringen, geen politieke correctheid, geen verplichte jaarlijkse activiteite, geen controles, etc.


Et Draco :

* officiëel erkend bestaan (met lintjes en al)
* officiëel erkende signalisatie (niemand kan dus ons logo enz. inpikken)
* webruimte bij het univ, gratis
* meer mogelijkheden om leden te werven door contacten met andere kringen
* subsidies!


Dus dit zijn de voordelen, maar hebben we er ook maar 1 van nodig ?

Erkende signalisatie is meer een hebbeding dan wat anders, de kans dat iemand ons logo inpikt is wel bijzonder klein en zelfs dan moeten we niet direct de svr opdoeken...

Officieel erkend bestaan is nog zoiets....we zijn een internet groep, we hebben een site, forum, leden, ergo we bestaan, heeft er daar dan iemand twijfels over of nood aan een extra bevestiging ?

Gratis webruimte bij het univ, mja, da's een voordeel natuurlijk, maar ik wil gerust met alle geïnteresseerde belgae mee samenleggen om samen de kosten van van onze eigen stek te dragen, zoveel zal dat nu ook wel niet zijn, kortom, handig, maar volgens mij niet de moeite waard

Meer mogelijkheden om leden te werven door contacten met andere kringen.....hmm, betwijfel ik ten zeerste, en mochten we dat echt willen proberen, dan kunnen we evengoed die kringen aanspreken of mailen zonder dat we zelf een kring zijn.

Subsidies, ook wel leuk natuurlijk, maar van zodra er echt geld in het spel komt, vind ik het eigenlijk maar wat riskant, waar hebben we het in de eerste plaats voor nodig ? Die serverkosten willen de belgae vermoedelijk wel delen en verder hebben we gewoon geen kosten. Tja, dingen organiseren enzo, maar dan zit je altijd met het probleem dat het geld voor de belgae zal zijn en de amerikaanse leden en co er niets aan zullen hebben. Ach, er zal heus wel iets te bedenken waar we allemaal iets mee zijn, maar toch, volgens mij hebben we echt geen geld nodig en kan het alleen maar wrevel opwekken.

En dan de voordelen van een vzw : we zijn een rechtspersoon, niemand boven ons,... dat hebben we nu toch ook niet ? en dat we een rechtspersoon zijn... denken jullie echt dat we daar ooit voordeel van zullen ondervinden ? We hebben nu al meer wetten dan leden en de eerste echte overtreding moet nog steeds plaatsvinden....

Dus om af te ronden: ik ben er niet echt tegen, het maakt me eigenlijk niet veel uit, maar het lijkt mij vrij nutteloos en de voordelen lijken me niet op te wegen tegen de rompslomp die het met zich meebrengt. Gedenk ook dat alles wat jullie nu oprichten (boekhoudingen bijhouden en dergelijke) ooit in handen van anderen zal komen he, tenzij we in één adem door alle belgae voor het leven tot functionarissen zouden benoemen....

We zijn toch een internetgroep he, dat er veel belgae zijn is wel leuk natuurlijk, maar we blijven een internetgroep en die hebben geen nood aan lintjes die andere leden hooguit op een foto kunnen zien vanop een ander continent, we hebben geen clubhuis nodig, we hebben geen evenementen te plannen (of het zou Belgae only moeten zijn...), enzoverder enzoverder

Valete bene
Lupus
Marcus Pomponius Lupus
Iurisconsultus
User avatar
Marcus Pomponius Lupus
Eques
Eques
 
Posts: 307
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:40 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Tue Mar 11, 2003 10:25 pm

Salve Lupe
Zo heb ik het ook nog niet bekeken. Misschien moeten we een poll houden om te vragen aan alle belgische leden of ze ervoor zijn of niet. De Aedilles zouden dan alle leden die niet lid zijn van ons forum moeten verwittigen met de uitleg van beide voorstllen. Zo dat ze ook op de hoogte zijn. Het ligt aan de Aedilles om dit te beslissen.
Wat de administratie betreft: als het in handen komt van buitenlandse leden (de functies) dan moeten we dit- als het zo ver komt- laten doen door de praefuctus en zijn "personeel" want de praefuctus kan dit niet alleen aan en aangezien dit een regionaal iets is, moet dit ook regionaal opgelost worden door de personen die egionale functies uitoefenen. Aan alles zijn er pro- en cons. Het hangt ervan af welke weg we willen inslaan. Natuurlijk onze bekendheid door publicatie in het staatsblad zou verhogen en misschien meer leden met zich mee brengen.
Gelijk ik al zei: alles heeft voor- en nadelen. Ik ben voor beide voorstellen te vinden omdat ik het goede voorstellen vindt.
Ik stel voor dat we eerst een regionale poll houden om het dan voor de rest van SVR voor te leggen.
valete
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sat Mar 15, 2003 12:43 pm

Salvete,

Ok, het probleem met beide plannen (SK en vzw) is dus of het verenigbaar is met toenaderingspogingen tot NR. Natuurlijk zitten we daar met een probleem. Voor we verdergaan zou ik dan ook graag van de censores weten of we nog genoeg nieuwe leden binnenkrijgen. Op dit ogenblik draait SVR nog vrij goed autonoom, maar hangt nog steeds af van het dozijn leden dat er al praktisch van bij de oprichting bij was. Regelmatig komen er mensen langs als Iulianus, Xantippe, Ursus, Coruncianus of Tergestus maar uit ondervinding hebben we gezien dat die na een aantal maanden meestal stilvallen. Dit probleem kunnen we niet aanpakken zonder grootschalige promotie en ledenwerving of een fusie met een grotere organisatie.

Een fusie met NR zie ik zelf maar eigenlijk zitten als laatste alternatief hoewel ik ook inzie dat de noodzaak zich ergens misschien nog zal opdringen. We kunnen echter altijd onderhandelen en elkaar aftasten vooraleer we in het diepe springen. Wat ik bij een fusie met NR echter een beetje vrees, naast de voordelen die we zouden krijgen, is dat mensen zoals ik de hele dag zullen bezig zijn met het opsporen van irritante fouten en het verbeteren ervan omdat ze daar in NR te lui voor zijn. Van januari tot begin maart heb ik hier ook Atticus' (en niet Locatus', for the record, die zijn werk wel gedaan heeft) verwaarlozing van de site mogen rechtzetten en waar ik voor vrees is dat dat a fortiori waar zal zijn voor NR. Op termijn kan dat uiteraard voordelen opleveren maar de vraag is hier of het zou renderen. Geen idee. Daar moeten we eerst eens onderhandelingen voor opstarten.

De richting van een vzw zouden we kiezen als we autonoom willen blijven, en dan zijn we echt een vereniging zonder meer. Naar mijn beste weten echter is er een mogelijke kink in de kabel bij de bestuursleden die, aangezien de vzw in België zou ingeschreven worden, voor een bepaald percentage of zelfs allemaal Belg moeten zijn. Hoe lossen we zoiets op?

De richting van een SK-kring is een alternatief als we de meer studentikoze richting uitwillen en vooral leden willen blijven werven in studentenmiddens. Het is waar dat als er geld (subsidies) bijkomt dat alles ingewikkelder wordt maar laat ons ook eerlijk zijn: de meeste Belgae zijn rond de twintig en dan worden we toch al verondersteld wat met geld te kunnen omgaan. Ik denk dat wantrouwen en misbruik hier niet vlug zullen optreden omdat we allemaal elkaar kennen.

Ik ben het oneens met wat Lupus zegt over signalisatie. Mensen hebben graag iets "tastbaars", iets "werkelijk". Ik heb al verschillende keren aan anderen moeten uitleggen wat SVR is en steeds opnieuw komen de vragen "waar" en "wat" en "hoe" terug. Een vzw of een SK-kring is onmiddellijk iets begrijpelijk voor de meeste mensen en bovendien kan een verspreiding van logo of andere symbolen bijdragen tot onze bekendheid. Ik zou dat dus geen zinloze investering vinden, in tegendeel. We moeten toch ook nog onze présence een beetje verzorgen denk ik.

Valete!
Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Tiberius Dionysius Draco on Sat Mar 15, 2003 1:18 pm

Ave mi Tiberi

Het probleem met publiciteit is dat het handenvol geld kost. Hiervoor zouden we die subsidies dan kunnen gebruiken, om onze "reclame" te bekostigen. Maar voordat we subsidies zouden kunnen krijgen zouden we eerst tot een SK-kring moeten behoren, en dan nog is het niet zeker dat we subsidies krijgen. Ik vind dat we eerst alle alternatieve manieren moeten onderzoeken voordat we kunnen denken aan een promotiecampagne die geld kost.


Met "promotie" bedoel ik geen barnumreclames of tv-spots. Mond-aan-mond-reclame kan al wonderen verrichten. Gesteld dat we een SK-kring zijn komen onze activiteiten op internetlijsten en officiële boekskes die gelezen worden door de mensen. Zo weten ze dat we bestaan; ten tweede kunnen ze ons ook herkennen aan onze signalisatie en zullen toevallige passanten ons dan wel eens vragen wie we zijn en wat we doen. Die reclame is zo goed als gratis.

Óf we subsidies krijgen is geen relevante vraag. Elke SK-kring krijgt er. De vraag is hoeveel.

Dan is er ook nog het feit dat we een boekhouding gaan moeten opstellen en hiervoor zullen we waarschijnlijk iemand in dienst meten nemen (tenzij iemand van de Belgae dit kan? Mijn studies zijn niet toereikend genoeg voor zo'n boekhouding op te stellen).


Quaestoren. Een rekening bijhouden is trouwens zo geen ramp.

De fusie met NR. Hierover zou ik graag nog wat meer uitleg vragen. Onder andere hoe andere SVR-leden hierover denken en of ze dit wel zien zitten.


Dit idee heeft gecirculeerd in de Senaat. Vooraleer onderhandelingen en informele gesprekken zelfs nog niet begonnen zijn is het zinloos de SVR-leden in te lichten en mogelijk drama te creëren waar er geen is.

Het is allemaal een beetje ingewikkeld voor een beginnende organisatie (we bestaan nog maar amper 2 jaar) en ik zou voorstellen om nog wat te wachten totdat we andere opties hebben overwogen. Dit houdt natuurlijk niet in dat we geen informatie kunnen inwinnen over SK-kringen, fusie met NR en andere.


Precies.

We zijn hier gewoon wat aan het discussiëren, hier wordt nog niks beslist!

Draco
User avatar
Tiberius Dionysius Draco
Curator
Curator
 
Posts: 458
Joined: Sun Sep 01, 2002 5:18 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Sat Mar 15, 2003 1:35 pm

Salvete
Het is een idee en daar blijft het bij. Om dit efficient te kunnen bespreken zou er een vergadering moeten plaatsvinden via chat of in het echt. De consul(s), aedilles, censores, praetor(es) zouden kunnen samenkomen om deze zaak te bespreken.
Ik moet mij aansluiten bij Tiberii voor meer info voor een fusie met NR, maar ik ga wel niet akkoord met het feit dat de tijd nog niet rijp is voor ons om dit te doen. Het is er. We staan voor verschillende wegen waar we maar één van kunnen inslaan: welke gaan we inslaan?
Een ander zaak die Tiberii heeft aangebracht is het logo dat zou kunnen gebruikt worden als briefhoofd voor de e-mails die verzonden worden door SVR leden. Dit kan een zekere promotie creeren voor mensen die niet vertrouwd zijn met SVR maar toch leden kennen (door correspondentie, enz...)
valete
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

banners

Postby Q. C. Locatus Barbatus on Sat Mar 15, 2003 2:52 pm

Salvete,


Ik vind dat we nog even moeten wachten alvorens we onszelf 'officieel' maken. Ik heb in februari maar 2 apllications gehad, en allebei hebben zich op het forum ingeschreven.

De banners waren vroeger beschikbaar via een link op de main page (use these banners to link back to our site). Ik weet niet of ze nog op de server staan (aediles?), maar ik heb er nog enkele kopieën van. Ik hoop ook iets gesofisticeerdere banners te mùaken zodra ik toegang heb tot de nodige software, wat niet zolang meer zou mogen duren (dinsdag ADSL! 3mb/s! hoi!!)

Valete,

Loc
Quintus Claudius Locatus Barbatus
Rector
Princeps Gentis Claudiae
Consul
Senator
Patricius
Q. C. Locatus Barbatus
Senator
Senator
 
Posts: 525
Joined: Sat Aug 31, 2002 6:32 pm
Location: Gent

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sat Mar 15, 2003 10:27 pm

Er is een foutje opgetreden... ipv te quoten heb ik per ongeluk Tiberius' posting geeditet waardoor mijn reply in zijn posting verschijnt... Sorry!!

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica


Return to Roman Gatherings

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron