vraagje

This collegium and forum are dedicated to the study, discussion, re-creation and application of classical Roman and Greek religion and philosophy.

Moderator: Aldus Marius

vraagje

Postby Quintus Aurelius Orcus on Wed Mar 08, 2006 6:11 pm

Salvete

Heeft er iemand van jullie soms het boek Encyclopedie van westerse Goden en Godinnen van Joke & Ko Lankester al gelezen?
Wat ik verontrustend vindt aan de auteurs is dat ze Marija Gimbutas in de lucht prijzen en ik dacht Robert Graves ook te zien in de lijst van bronnen. Ze dragen dit boek op aan Marija Gimbutas van wie ze zeggen dat de Nieuwe Wereld leerde het Oude Europa en de rol van de Godin daarin te begrijpen.Hoewel ik dit boek gekocht in de Fnac, sta ik er serieus sceptisch tegenover de informatie die daarin te vinden is.
valete

Quintus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

marija gimbutas

Postby Anonymous on Fri Mar 10, 2006 1:11 pm

Waarde Belgische Collega.
Je geeft het zelf al aan Marija Gimbutas daarmee is het vonnis over dit boek al uitgesproken.( jamer dat de Index niet echt meer functioneel is !!!! )
In vak kringen worden de adepten van Gimbutas in t geheel niet meer serieus genomen.
Het is een isme een soort pseudo religie met alle nadelen van dien.
je komt dan in het pseudo vaarwater van Rianne Eisler, Gerda Lerner etc terecht.
meestal verstokte feministes .Gimbutas zelf wordt nog enigzins geaccepteerd.
Althans haar feitelijke gegevens niet de theorieeen die ze erop gebouwd heeft ( bijv haar theorieeen over symbolen zie de language of the goddess) haaradepten zijn helemaal doorgedraafd.Op het internet is veel critiek en lof over haar te vinden.
Wikipedia onder gimbutas is het snelste middel om verder te komen.
Bij ons in Amsterdam op de Vrije Universiteit waar ik geschiedenis heb gestudeerd hebben we maar 1 boek van haar uit haar begin fase Gods and Goddesses of older Europe.
Als je wilt kan ik je er veel meer over vertellen .
We kunnen het topic ook in het engels overhevelen naar een ander Forum of hier in het Engels doorgaan.
Ik wens je een prettig weekend met minder regen dan hier.
Don Turan =turanclancath
Anonymous
 

Postby Quintus Aurelius Orcus on Fri Mar 10, 2006 9:32 pm

Salve

Misschien kun je daar wat over vertellen in het col.religionium forum? Misschien zouden we ook iets moeten schrijven over Silver RavenWolf.
vale

Quintus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica


Return to Collegium Religionum et Philosophiarum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests